ایمنی تأسیسات تهویه
پرسنل تعمیر ونگهداری بخش سرد سازی و تأسیسات تهویه وظایفشان را در موقعیت ها و شرایط متفاوتی انجام می دهند. این کارگران نه تنها بایداز خطرات کارهایی که انجام می دهند مطلع باشند، بلکه لازم است از خطرات سایر کارهایی که پیرامون آنها انجام می گیرد نیز باخبر باشند .خطرات بالقوه شامل ، خطرات الکتریکی ، سرو صدای مضر ،سرمازدگی ، گازهای فشرده و سیلندرها می باشد.
عوامل فیزیکی مضر و عوارض ناشی ازآن ، توسط برنامه های کاری مناسب و استفاده ازوسائل حفاظت فردی بطور مؤثری قابل کنترل می باشد. 2-اصول کلی :1- محل نصب تجهیزات سیستم تهویه ، بایستی عاری از آلودگی و عواملی که می توانند منجر به بروز خطا یا آتش سوزی شوند ، باشد. لوله های سرد کننده بایستی بصورت مناسب عایق شوند. این کار میزان باز دهی را افزایشداده وازواردآمدنخسارت وآسیب به تجهیزات وکارگرانیکه مشغولکار هستند، جلوگیری میکند. 2- تمام تسمه ها ، پولی ها ،شفت های دوار باید حفاظ داشته باشند تااز خطر تماس با انها جلوگیری شود. قسمت های الکتریکی و کنترلی باید پوشش مناسب و پلاک داشته باشند3- انبار و نگهداری : 1- انبارکردن و نگهداری سیلندرهای گازهای فشردة خنک کننده می تواند منشأ خطرات بعدی برای کارگران باشد2--ظروف حاوی گازها باید بطور مشخص با توجه به نوع آنها علامت گذاری شده و سیلندرها جدااز هم و به دورازگازهای قابل اشتعال و اکسیژن نگهداری شوند. در پوش ها و کلاهک هایی که برای محافظت از شیر سیلندرها استفاده می شوند همیشه باید روی شیرها باشند مگر زمانی که از سیلندر ها استفاده می شود3- ازسیلندرها نباید به عنوان غلتک یا ساپورت استفاده کرد، تنها کاربرد سیلندر ها نگهداری گاز است .ظروفی راکه نمی توان دوباره پر کرد، پس از استفاده نباید با مواد دیگر پرنمود . با آنها باید طبق دستورالعمل سازنده رفتار نمودسیلندرها نباید روی زمین کشیده شوند، همچنین نباید اجازه داد که آنها به یکدیگر یا اجسام جامد دیگری برخورد نمایند. بهتر است برای جابجایی آنهااز چرخ دستی یا غلتکها ی plat form استفاده نمود.4- ظروف را نبایداز قسمت شیر آنها بلند کرد. بستن سیلندرها با زنجیر ، طناب ،تسمه و ... ممنوع است مگر اینکه سازنده نقاط اتصال مناسب روی آنها تعبیه کرده باشد. محل ذخیره و انبار باید به صورت واضح و خوانا باذکرنام گازهای ذخیره شده مشخص شود . سیلندرهای پر وخالی نیز بصورت مجزااز هم انبار شده باشند. محل انبار را باید تا جای ممکن خشک و به دوراز مواد خورنده ، شیمیایی نگه داشت . قواعد ودستورالعمل های فوق الذکر در تمامی مراکز تعمیر و نگهداری سیستم های تهویه ای وتولیدسیلندرهای گازهای خنک کننده کاربرد دارد . 4- فلورو کربن ها : فلورو کربنها تقریباً خنثی و بی اثر هستند، معمولاً غیر آتشگیرند و سمیت کمی دارند و بصورت مایع قابل حمل ونقل می باشنددر حالت مایع و گازی بی رنگ هستند و در صورت فریز کردن به شکل جامد سفیدرنگ منجمد می شوند. فلورو کربنها در غلظتهای کمتر از20درصد حجمی در هوا بدون بو هستند ولی در غلظت های بالاتر کمی بوی اتری دارندو فلورو کربنها در مقابل ترکیبات آلی پایدارند. در حرارت های بالا نیز تجزیه نمی شوند (مقاومت حرارتی بالایی دارنداز تجزیه فلورو کربن ها موادسمی تولید می شود که مقادیر کم آن نیز در هوا خطرناک است 1- ترک های بزرگ روی ظروف حاوی فلورو کربن ها قابل رؤیت هستند. به هنگام خروج مواداز داخل سیلندر ،رطوبت موجود در هوای اطراف ترک متراکم شده و به علت اثر خنک کنندگی بخارات فلورو کربن بصورت فریز شده در می آیند. ترک های کوچکتر با استفاده از روش های ذیل قابل تشخیص هستند، الف- استفادهازآب ودترجنت (کف)در اطراف ناحیه مورد آزمایش : تشکیل حباب محل ترک را نشان می دهد. ب- استفاده ازدتکتورهای الکتریکی ، این دتکتورها با حساسیت بالایی که دارنداز سایر روش ها مؤثرتر و بهتر عمل می کنند. زمانی که پروب دتکتور در نزدیکی ترک قرار می گیرد ، محل دقیق ترک با چراغ های چشمک زن و یا با صداهای علامت دهنده شناسایی می شود . توجه :بخارات فلورو کربن از هواخیلی سنگین تر است و نبود سیستم تهویه موجب تجمع گاز در برخی نواحی می شود. اگر این گازهااز روی سطوح داغ یااز میان شعله عبور کنند تجزیه می شوند و موادسمی نظیر فلورید هیدروژن ، کلرید هیدروژن ، مقادیر کم ترکیبات کربونیل مانند فسژن تولید می گردد. اسیدهای هالوژنه سمی بوده و به شدت باعث آسیب بینی و گلو می شود.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.